چکیده ای از فعالیت های انجام شده در موسسه عمران و توسعه شهرستان آران و بیدگل و شرکت های تابعه از بدو تاسیس

سال 1379 تا سال 1397

شناسنامه

تهیه و تنظیم:

حسن شریفی بیدگلی عباس مرنجیان آرانی

تاریخ و ویراست:

ویراست 01 - 15/11/1400

محل ارائه:

هیئت مدیره موسسه عمران و توسعه شهرستان آران و بیدگل

وضعیت :

در حال بررسی و تصویب

چکیده ای از فعالیت های انجام شده در موسسه عمران و توسعه شهرستان آران و بیدگل از بدو تاسیس سال 1379 لغایت سال 1397

موسسه عمران و توسعه شهرستان آران و بیدگل فعالیت های زیادی بر اساس مفاد اساسنامه برای محقق شدن زمینه سازی توسعه همه جانبه شهرستان آران و بیدگل انجام داده است . این فعالیت ها بصورت خلاصه بشرح ذیل عنوان میگردد :

  1. همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی :

همکاری ، پشتیبانی اداری و مالی ، همفکری و هماهنگی در زمینه توسعه مراکز علمی و دانشگاهی اعم از دانشگاه پیام نور مرکز آران و بیدگل ، دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد آران و بیدگل ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آران و بیدگل و مراکز علمی مانند مدرسه فرزانگان . بعنوان مثال با کمک هایی که توسط این موسسه به دانشگاه پیام نور می شد معمولا تا دوبرابر آن نیز توسط دولت به این دانشگاه کمک می شد که این موضوع نقش شایانی در پیشرفت و توسعه دانشگاه داشت .

  1. فراهم شدن زمینه توسعه گردشگری منطقه توسط هیئت محترم وزیران :

هیئت محترم وزیران در تاریخ 6/3/1386 دریاچه نمک و کویر مرنجاب آران و بیدگل را بعنوان دو منطقه نمونه گردشگری بین المللی مصوب نمود که این موضوع طی نامه شماره 41478/ت37485 همورخ 20/3/1386با امضای معاون اول رئیس جمهور به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ گردید . (مستندات پیوست )

  1. اعلام آمادگی موسسه برای سرمایه گذاری و توسعه صنعت گردشگری در منطقه :

با پیگیری های بعمل آمده بصورت اصولی و دقیق توسط موسسه عمران و توسعه شهرستان ، شرکت توسعه گردشگری استان اصفهان با امضای مدیرعامل آن شرکت طی نامه شماره 1711/الف/87 مورخ 5/8/1387 به مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری اماکن و بناهای تاریخی و فرهنگی ضمن ارسال نقشه جانمایی مزرعه مرنجاب اعلام آمادگی این موسسه را برای سرمایه گذاری در منطقه نمونه گردشگری بین المللی مرنجاب معرفی می نماید . ( مستندات پیوست)

  1. برنامه ریزی جامع جهت زمینه سازی توسعه همه جانبه و توسعه گردشگری در منطقه

1-4) خرید زمین های اطراف قلعه مرنجاب که شامل زمینهای منابع طبیعی و ملی نبوده و جزء مستثنیات بوده و دارای سند مستقل می باشد .

2-4) اخذ مجوز شماره 627-1/882 مورخ 18/7/1388 از معاون رئیس جمهور و رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بعنوان موافقت اصولی در زمینه سرمایه گزاری و انجام طرح مطالعات توسعه گردشگری در منطقه نمونه بین المللی مرنجاب (مستندات پیوست)

  1. انتخاب شرکت سرمایه گزاری کویر آران و بیدگل که بعدا بعنوان شرکت صنعت گردشگری و میراث ماندگار کویر تغییر نام داد طی شماره 627 به ثبت رسید بعنوان سرمایه گزار طرح های توسعه گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری وقت ( وزارت میراث فرهنگی و گردشگری فعلی) (مستندات پیوست)
  2. انجام طرح مطالعاتی جامع گردشگری منطقه نمونه بین المللی مرنجاب توسط مشاور مورد تایید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری(مهندسین مشاور معماری و سازه آرمان شار) که توسط مهندسان مشاور سامان مورد تایید قرار گرفت . این موضوع طی نامه شماره 1547/89 مورخ 31/6/89 با امضای مدیرعامل مهندسان مشاور مذکور به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان برای اقدامات بعدی ارسال شد . ( مستندات پیوست)
  3. طرح مطالعاتی زیست محیطی توسط شرکت مورد تایید سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با سرمایه گزاری این موسسه انجام شد و مورد تایید اداره کل حاظت محیط زیست استان اصفهان قرار گرفت که طی نامه شماره 5026/90/ص مورخ 18/5/1390 به شرکت سرمایه گزاری کویر آران و بیدگل ابلاغ گردید .

تبصره : هزینه انجام طرح های مطالعاتی مذکور در زمان خود بالغ بر دو میلیارد ریال است که شاید بتوان در سال 1400 بالغ بر بیست میلیارد ریال ارزش گذاری کرد .

  1. انجام طرح های مطالعاتی برای بافت های فرسوده آران و بیدگل و ارائه به شهرداری آران و بیدگل برای اقدام و پیگیری لازم
  2. همکاری با شهرداری آران و بیدگل برای فعالیت های عمران و توسعه شهرستان
  1. تقویت زیر ساخت های توسعه علمی با انجام فعالیت های علمی و پژوهشی :
    1. حمایت از اندیشمندان و نیروهای فعال جوان در راستای ارتقای تفکر علمی ، اندیشه ورزی و فراهم نمودن زمینه مشارکت اندیشمندان ، دانشگاهیان و جوانان و صاحبنظران در توسعه شهری
    2. همکاری با دانشگاهیان و دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی و همکاری با آنان جهت تبیین علمی توسعه بر مبنای مهندسی شبکه انسانی و استفاده از سرمایه های انسانی در توسعه با ارائه دو مقاله علمی (مستندات پیوست)
    3. تهیه گزارش علمی تحت عنوان :

( خلاصه ای از تئوری های بکاررفته ، تعریف جدید از توسعه از دیدگاه یک چرخه روبه گسترش و دستاوردها در مورد " توسعه منطقه ای از طریق مهندسی شبکه انسانی برای شهرهای کوچک با رویکرد تفکر علمی و عملکرد علمی (تجربه ای در شهرستان آران و بیدگل)" )

  1. تهیه ساختار سازمانی مهندسی شبکه انسانی با رویکرد علمی نوآورانه برای تقویت تفکر علمی، نگاه علمی و عملکرد علمی و عملیاتی نمودن آن
  2. ارائه گزارش به یکی از روزنامه های کثیرالانتشار کشور در مورد اهداف و دستاوردهای موسسه عمران و توسعه شهرستان آران و بیدگل

  1. مشاوره و الگوسازی نهادهای توسعه و پیشرفت در سطح ملی

مشاوره به دو نهاد تاسیس شده در سطح کشور با ایده پردازی و الگو برداری از مدل موسسه عمران و توسعه شهرستان آران و بیدگل بشرح ذیل :

  1. همفکری و مشاوره در تاسیس موسسه تحقیق و توسعه صنعت احداث آریا پیوند در تهران با تئوری شبکه سازی انسانی از ظرفیت شرکت ها و انجمن های ملی مانند:
  • جامعه مهندسین مشاور کشور
  • انجمن پیمانکاران نفت ، گاز و پتروشیمی
  • انجمن پیمانکاران شرکت های تاسیساتی
  • انجمن شرکت های ساختمانی کشور ( معروف به سندیکای شرکت های ساختمانی)
  • انجمن صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی
  • انجمن پیمانکاران صنایع برق و الکترونیک
  • طراحی و برگزاری 5 دوره کنفرانس تحت عنوان " کنفرانس بین المللی ماندگاری، ظرفیت سازیو توانمند سازی شرکت ها و سازمان های پروژه محور"

2-6) کمک و مشاوره و الگوبرداری از موسسه عمران و توسعه شهرستان آران و بیدگل در ایجاد نهاد توسعه در شهرستان جاجرم واقع در استان خراسان شمالی در سال 1393 تحت عنوان " موسسه توسعه و عمران شهرستان جاجرم "

  1. اقدامات در زمینه ثبت و حدنگاری مزرعه مرنجاب :

انجام پیگیری ها و فعالیت های بسیار در راستای ثبت زمینهای موسسه ، نقشه برداری و حد نگاری زمین های موسسه از طریق ادارات ثبت ، جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی و فرمانداری شهرستان آران و بیدگل . این فعالیت ها گاهی متاسفانه با سنگ اندازی ها و موانع بسیار جدی مواجه میشد که با تلاش خستگی ناپذیر و قابل ستایش همکاران این موسسه بصورت جدی و اصولی و منطبق با قوانین و مقررات پیگیری شد .

  1. لایروبی ، مرمت و نگهداری قنات مزرعه مرنجاب :

انجام دوبار لایروبی ، مرمت ، کول گذاری، نگهداری و ایمن سازی قنات مزرعه مرنجاب با همکاری مشترک اداره جهاد کشاورزی و موسسه عمران و توسعه این شهرستان انجام شد .

انجام این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا هم آب بعنوان یکی از اصلی ترین نیازهای هرگونه پیشرفت، سرمایه گزاری و توسعه در کویر است و هم آنکه اگر این قنات احیا نمیشد امروز شاهد از بیثن رفتن یکی از میراث های ارزشمند فرهنگی و تاریخی مان بودیم .

  1. همکاری و حمایت مالی از هیئات مذهبی و اماکن مقدسه

در این زمینه چندین نوبت بصورت کمک نقدی و یا همکاری ها و تعاملاتی که مورد نیاز بوده انجام شده است

  1. زمینه سازی اجرای فعالیت های گردشگری در مزرعه مرنجاب :

برای زمینه سازی اجرای فعالیت های اصولی گردشگری در مزرعه مرنجاب اقداماتی بشرح ذیل انجامشد :

1-10) انجام مکاتبات متعدد با فرمانداری شهرستان، سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری تهران و اداره کل آن در استان اصفهان بهمراه طرح ها و گزارش های توجیهی پیوست آن که پاره ای از این مکاتبات بصورت مستند در پیوست این گزارش ارائه گردیده است .

2-10) براساس مصوبات قانونی،اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان می تواند اراضی زیر صد هکتار را برای توسعه گردشگری واگذار نماید . از طرفی این موسسه بعنوان سرمایه گزار منطقه نمونه بین المللی مرنجاب انتخاب شده ، در دو نوبت زمینهایی به وسعت حدود سی هکتار که کلیه عملیات های نقشه برداری و مغایر نبودن آن با مسائل زیست محیطی ، حدنگاری ها با تامین اعتبار از طرف موسسه عمران و توسعه انجام شده را انتخاب و به سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام گردید . لیکن علیرغم اینکه این پیشنهاد از طرف سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان ارائه شده و نیز با وجود پیگیری های مکرر تا به امروز ای موضوع بع نتیجه نرسیده اس ولیکن ادامه پیگیری ها انجام و گزارش آن متعاقبا اعلام خواهد گردید .

3-10) طبق اشارات فوق الذکر انجام دو مرتبه لایروبی و مرمتقنات مزرعه مرنجاب برای مواجه نشدن مشکل برای تامین آب مورد نیاز

4-10) استخر و فضای کف فرش موجود در زمینهای مزرعه مرنجاب در مجاورت قلعه ، مورد حفاظت قرار گرفت تا هم آسیبی به آن نرسد و هم آنکه موجب غرق نشدن گردشگران نگردد و هم تا زمانیکه امکانات موجود در قلعه قادر به پاسخگویی نیازهای مسافران و گردشگران نیست ، موجبات رفاهی حداقلی در اطراف قلعه برای کمک به گردشگران فراهم گردد .