چکیده ای از فعالیت های انجام شده در موسسه عمران و توسعه شهرستان آران و بیدگل و شرکت های تابعه از بدو تاسیس

سال 1397 تا پایان سال 1400

شناسنامه

تهیه و تنظیم:

حسن شریفی بیدگلی عباس مرنجیان آرانی

تاریخ و ویراست:

ویراست 01 - 15/11/1400

محل ارائه:

هیئت مدیره موسسه عمران و توسعه شهرستان آران و بیدگل

وضعیت :

در حال بررسی و تصویب

چکیده ای از فعالیت های انجام شده در موسسه عمران و توسعه شهرستان آران و بیدگل از سال 1397 تا پایان سال 1400

  1. زمینه سازی و اجرای فعالیت های گردشگری در مزرعه مرنجاب :
    1. حفاظت از مالکیت زمینهای موسسه واقع در روبروی قلعه مرنجاب
    2. مرمت و نگهداری وضعیت موجود
    3. نظارت بیشتر و عقد قرارداد بهره برداری با بهره بردار جدید
    4. ادامه پیگیری اخذ مجوز گردشگری از طریق مراجع ذیربط تا نتیجه گیری کامل
    5. همکاری با فرمانداری و میراث فرهنگی در تخریب و بازسازی مجدد حفاظت انجام شده ، کانتینرها و ترمیم کف فرش های موجود
  2. لایروبی ، مرمت ، نقشه برداری و نگهداری قنات :

2-1) لایروبی قنات مرنجاب برای سومین بار با همکاری موسسه عمران توسعه و اداره جهاد کشاورزی شهرستان آران و بیدگل در پایان سال 1399 انجام شد . این امر با هزینه بالغ بر سه میلیارد ریال که حدود بیست درصد از مبلغ از طرف موسسه تامین اعتبار و پرداخت گردید . در چهارمین مرحله لایروبی تکمیل کول گذاری برای بازکردن مسیر نیز انجام شد .

2-2) نقشه برداری از قنات مرنجاب

نکته : انجام این نوع فعالیت ها اولا مستلزم رفت و آمد های مکرر و ثانیا هماهنگی های پیرامون آن امری بسیار سخت و سنگین بود . اهمیت این کار وقتی دوچندان میشود که گاها رفت و آمدها در هوای گرم و سوزان تابستان و یا در ایام ماه مبارک رمضان یا با خرابی وسیله نقلیه در بین راه همراه باشد . بعضا این طی مسیر با مخاطراتی هم همراه بوده که به لطف خداوند متعال برطرف گردیده است .

  1. انجام امور حفاظتی در اطراف قنات :

3-1) ایجاد خاکریز در اطراف چاههای نزدیک ... قنات (معروف به حوزه ها) برای حفظ جان شهروندان

3-2) ................... ازآقای مرنجیان سوال شود

  1. حدنگاری زمینهای مزرعه مرنجاب

4-1) دو مرحله گچ ریزی برای تحدید حدود با استفاده از ریسمان

4-2) میله گذاری برای تعیین حدود با کمک GPS و سازه های بتنی و میلگرد

4-3) نقشه برداری با استفاده از سیستم GPS

4-4) دو مرحله نقشه برداری با روش شمیم

  1. ایجاد خاکریز برای تعیین حدود :

ایجاد خاکریز به ارتفاع 70 سانتی متر برای تعیین دقیق حد زمینهای مزرعه مرنجاب به اطراف همه زمین که بعنوان الزامات اخذ سند توسط اداره ثبت بعنوان یک تکلیف اجباری انجام شد .

  1. هماهنگی با مسئولین ذیربط :

حداقل حدود سی مرتبه با نهادها و اداراتی مانند فرمانداری ، اداره ثبت ، میراث فرهنگی و دادستانی شهرستان هماهنگی ها و رفت و آمد های لازم صورت گرفت .

  1. سختی های انجام کار :

7-1) گاهی این فعالیت ها در روزهای گرم خرداد و تیرماه در بیابان و کویر با شرایط بسیار سخت انجام شد.

7-2) گاهی اوقات انجام این امور مستلزم بردن امکانات و ماشین آلات و انجام هماهنگی با مسئولین ذیرط بود که به همین دلیل بجز سختی انجام کار گاها با سنگ اندازی هایی مواجه می شد . به زبان ساده تراین موسسه قرار است کاری اصولی و اساسی انجام دهد در راستای انجام این هدف می بایست علیرغم سختی کار ، سنگ اندازی ها و نامهربانی ها را هم تحمل کرد .

  1. تسویه حساب مالیاتی و دارایی از سال 1388 تا کنون :

تسویه حساب های مالیاتی و دارایی برای موسسه عمران و توسعه و همچنین شرکت های تابعه که منجر به بروز رساندن آنها و اخذ مفاصا حساب های مالیاتی گردید .

  1. اخذ سندهای تفکیکی و تک برگی حدنگاری شده :

این سندها بصورت تفکیکی از اداره ثبت اسناد اخذ شد و هماهنگی های لازمه در شهرداری و نظام مهندسی نیز صورت پذیرفت .

  1. پیگیری و عقد قرارداد های اجاره ساختمان موسسه :

این قراردادها در حال با دفترنظاممهندسی شهرستان آران و بیدگل و و یک مستاجر حقیقی منعقد و در حال اجرا می باشد .

  1. نگهداری انبار اموال موسسه :

اموال موسسه تا کنون چندین بار جابجایی و گردگیری شده است . بعلاوه برخی از این اموال مانند قاب ها مجددا بکارگیری شده است . خودروی مزدای شرکت نیز چندین بار تعمیر و بازسازی شده است تا قابل استفاده باشد .

  1. زمینه سازی ارتقاء تفکر علمی ، مدیریت علمی و مرجعیت علمی :

1-12) راه اندازی یک کانال تلگرامی و واتس آپ برای شکل دهی مهندسی شبکه انسانی با رویکرد گروه علمی نوآورانه . این کانال راه اندازی و در حال حاضر بالغ بر 50 عضو دارد . در جلسات این گروه علمی ، مباحث بصورت علمی و اجرایی مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفته و تاکنون بالغ بر سی جلسه تشکیل شده است .

2-12) دستاوردهای مهندسی شبکه انسانی با رویکرد گروه علمی نوآورانه بعد از تشکیل این گروه علمی نوآورانه تاکنون چندین اقدام مهم بشرح زیر انجام شده است :

1-2-12 ) برگزاری بیش از سی جلسه و تنظیم صورتجلسات و بارگذاری آن در کانال تلگرامی

2-2-12) ارتقاء اندیشه و فرهنگ سازی تفکر علمی و مدیریت علمی بعنوان ابزار اساسی توسعه و پیشرفت که لازمه هرنوع توسعه و پیشرفتی در کشور می باشد و تا زمانیکه این موضوع نهادینه نشود و به تعبیر مرحوم دکتر حسین عظیمی آرانی ، مرجعیت علمی در کشور پذیرفته نشود ، مشکلات بسیار زیادی سرراه توسعه و پیشرفت وجود دارد که به سادگی قابل حل نیست و باید این نوع اندیشه ورزی و مرجعیت علمی مورد توجه جدی قرار بگیرد .

3-2-12) یکی از نتایج جلسات ، کار مشترک گروه علمی نوآورانه با فرمانداری شهرستان آران و بیدگل به تقاضای فرماندار وقت برای تهیه سندی در راستای توسعه و پیشرفت شهرستان بود که این موسسه اعلام آمادگی کرد و با تلاش ها و پیگیری های مجدانه گروه علمی نوآورانه و همچنین سرمایه گزاری مشترک فرمانداری و موسسه عمران و توسعه شهرستان آران و بیدگل کتابی تحت عنوان "........" توسط فرمانداری به چاپ رسید . این کتاب تا کنون چهار بار ویرایش شده و حدود 300 نسخه به چاپ رسیده و در اختیار کلیه مسئولین محترم شهرستان قرار گرفته است . این کتاب در درگاه اینترنتی فرمانداری شهرستان و استانداری اصفهان در قالب یک مستند قابل مشاهده بوده و مورد استفاده قرار میگیرد .

4-2-12) بدلیل اهمیت موضوع ، جلسات گروه علمی نوآورانه هم در محل موسسه عمران و توسعه و هم در موسسه خیریه صالحون بیدگل با کمک و همیاری موسسه فرهنگی زینبیه ، موسسه علمی و فرهنگی شهید صیادیان و همچنین با همکاری صاحبنظران ، مسئولین و دانشگاهیان و جوانان و نخبگان شهرستان برگزار میگردید .

5-2-12) برگزاری جلسات مشترک بین گروه علمی نوآورانه با مسئول منطقه 7 برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان . در این جلسات ضمن انجام همکاری ها و هماهنگی های لازم ، مطالب علمی و اجرایی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گرفت و از این مطالب در تهیه سند برنامه ریزی منطقه 7 استفاده شد .

نکته : سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان ، این استان را به 7 منطقه تقسیم نموده که منطقه هفتم شامل شهرستان های کاشان ، آران و بیدگل و نطنز میباشد .

6-2-12) یکی از زیر گروههای علمی این گروه ، کارگروه مربوط به آب و کشاورزی بود که حدود 5 جلسه منظم و چندین جلسه مرتبط تشکیل شد که نتیجه این جلسات در قالب گزارشی تخت عنوان :

" خلاصه گزارش کارگروه تخصصی آب و کشاورزی شهرستان آران و بیدگل" تهیه و تنظیم شده است . این گزارش در کارگروه علمی و اجرایی بخش غیر دولتی با حضور مسئولین مربوطه تهیه و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . هدف از تهیه این گزارش ، ارائه آن به مسئولین محترم ذیربط برای اجرا و پیگیری آن است .

نکته مهم : در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب اسلابی ایران با دست اندرکاران تولید و صنعت و کشاورزی ، ایشان روی دانش بنیان شدن بخش کشاورزی بصورت ویژه تاکید داشتند . این موضوع نشان میدهد که مسائلی که در موسسه عمران و توسعه انگشت روی آنها قرار میگیرد و آنها را در سرلوحه برنامه ریزی توسعه و پیشرفت قرار میدهد ، بسیار درست و آگاهانه و منطبق با نیازهای داخلی و اساسی کشور .. است.

  1. احترام به جوانان ، نخبگان و اندیشمندان و ارتقاء جایگاه ، شان و منزلت آنان :

موسسه عمران و توسعه شهرستان آران و بیدگل بعنوان یک نهاد غیر دولتی و غیر انتفاعی ، ساختمان موسسه را به صورت های مختلف در اختیار جوانان ، نخبگان و اندیشمندان و صاحب نظران شهرستان قرار داده است . از جمله این موارد :

13-1) همکاری با جوانان و هم اندیشی با آنان و در اختیار گذاشتن فضای موسسه برای برگزاری جلسات علمی و آموزشی آنان .

13-2) فراهم شدن امکان برگزاری جلسات برای کسانی که دغدغه انجام کارهای دانش بنیان را دارند که امروزه مورد تایید و تاکید تمام مسئولین و مقامات ملی و محلی است .

13-3) فراهم شدن امکان برقراری ارتباط از طریق روشهای نوین ارتباطی امروز مانند اسکایپ که یک نمونه آن در محل کتابخانه عمومی شهرستان با هماهنگی موسسه عمران و توسعه انجام شد و ارتباط تصویری با کشور برزیل برقرار شد و یکی از ایرانیان مقیم برزیل با هموطنان خود در آران و بیدگل به مذاکره و همفکری پرداختند .

  1. فعال شدن و ارتقاء جایگاه اجتماعی .... در بین نخبگان و مسئولین

رویکرد موسسه عمران و توسعه همیشه بر پایه تعامل و همفکری و هم اندیشی و همکاری با مردم ، نخبگان، اندیشمندان صاحبنظران و مسئولین بوده است و خوشبختانه این جایگاه امروزه ارتقاء بیشتری یافته است و این تعاملات مثمر ثمر واقع شده است .

  1. همکاری با شهرداری و شورای شهر و شهرستان برای کمک به توسعه پژوهشی و علمی :

15-1) تهیه گزارش تحت عنوان

" طرح پاره ای نکات مهم برای همفکری و تعامل بیشتر شهروندان با اعضای شورای اسلامی شهرستان آران و بیدگل از دیدگاه کمک به تسریع روند توسعه شهرستان و گامهای اجرایی آن "

ویراست سوم این گزارش در تاریخ 26/9/1400 تهیه شده و در تاریخ 27/9/1400 به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در محل سالن اجتماعات شهرداری آران و بیدگل با حضور حدود 40 نفر از صاحبنظران ، مسئولین و اعضای شورای شهر و شهردار آران و بیدگل تشکیل شد .

15-2) تهیه ساختار تشکیلاتی و ارائه گزارش توجیهی آن به شورای اسلامی شهر آران و بیدگل تحت عنوان :

" مرکز جامع پژوهش و توسعه مدیری شهری :

هدف و چرایی انتخاب این عنوان

دستورالعمل و روش اجرا

شرح وظایف

نمودار ساختاری "

در تاریخ 9/11/1400 تهیه و برای تصویب و اجرا به شورای اسلامی تقدیم شد .

  1. برگزاری جلسات مشاوره ای برای حل و فصی مسائل اجتماعی بصورت رایگان :

یکی دیگر از خدماتی که این موسسه در انجام آن اهتمام دارد ، برگزاری جلسات مشاوره و کمک به حل و فصل مسائل اجتماعی است . گاهی برای یک موضوع اجتماعی ممکن است بیش از 10 جلسه برگزار شود . این کار ضمن آنکه به حل معضلات اجتماعی کمک میکند اولا باعث ارتقاء فکری و زمینه ساز ارتقاء تعامل اجتماعی در کل جامعه میشود و هم موجبات اطمینان و اعتماد مردم را نسبت به موسسه فراهم می نماید . این جلسات مشاوره بصورت رایگان بوده و تاکنون بالغ بر ... جلسه تشکیل شده و نتایج بسیار قابل قبول و بعضا عالی را در بر داشته است .

  1. اخذ سند حدنگاری شده مزرعه مرنجاب از اداره ثبت اسناد و املاک